donderdag 6 juni 2019

Als je 's nachts naar buiten kijkt

Het is donker, maar elke seconde wordt de hemel opnieuw verlicht door bliksem die tussen de sterren door danst, alsof iemand steeds het lichtknopje aan en uit zet. Het raam staat open en ik leun op mijn ellebogen naar buiten. Koele wind blaast door mijn haar en dwars door de dunne stof van mijn pyjama. De bries is net niet fris genoeg om het echt koud te krijgen en het is net alsof ze fluistert dat de zomer er nu echt bijna aankomt. De zomer neemt zijn tijd om te komen dit jaar.



Ik kijk naar de boom in de tuin van de buren van schuin tegenover en hoe de wind speelt met de takken en bladeren. Ik vraag me af hoelang die boom daar al staat. Waarschijnlijk al sinds voor ik geboren ben. En ik vraag me af hoeveel mensen naar diezelfde boom hebben gekeken zoals ik nu. Het is eigenlijk een gek idee dat er zoveel dingen al zoveel generaties lang bestaan, en dat de mensen die ze hebben waargenomen er misschien al niet meer zijn. Elk voorwerp en elk stukje natuur heeft zijn eigen geschiedenis, snap je? Maar eigenlijk is zo ook alles weer met elkaar verbonden.

// aubrianneke ❁

Ik las een tijd geleden een artikel in de Flow. Over hoe groot het heelal is en hoe klein ik. Over hoe groot de tijdsschaal en hoe klein het stukje waarin ik besta. Wist je dat veel astronauten, als ze eenmaal in de ruimte zijn, naar de aarde kijken en ineens iets heel geks voelen? André Kuijpers zei: 'Je voelt dat je onderdeel bent van iets veel groters'. Daar is ook een begrip voor, terranautical turn: het besef dat we één totaal zijn. Als je zo'n artikel leest, écht leest, is het mooi om je daarover te verwonderen, dat je ook zo kunt kijken. Het haalt mij even weg uit mijn wereld van alles snel moeten, alles draait om mij en alles heeft een deadline. 

Het is best een fijn gevoel, de hele wereld die donker is en koele wind in je gezicht. Dat je even wenst dat elke nacht zo is. Dat je gewoon kunt zitten en kijken naar de natuur en dat dat genoeg is, voor zover dat kan vanuit je slaapkamerraam.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

|