maandag 30 maart 2020

Ontbijtreceptje • Appeltaart trifle


Als je vraagt waar je mij midden in de nacht voor wakker kunt maken, is de kans vrij groot dat ik 'appelflappen' zeg. Dat knapperige suikerkorstje en die zoete binnenkant van appel met rozijn in een krokant bladerdeegje, het liefst nog een beetje warm, dat is pas echt ultiem genieten. Maar wie hou ik voor de gek: eigenlijk hou ik gewoon van alle baksels waar appel in zit. Het is dan ook geen verrassing dat ik al sinds ik havermout ontdekte bijna elke ochtend ontbijt met een lekker warm havermoutje met appel en kaneel.

Intussen heb ik mijn 'appeltaart' ontbijtreceptje bijna tot in de puntjes geperfectioneerd en is elke ochtend ontbijten een feestje. Het leuke is: dit is een stuk gezonder dan zo'n lekkere appelflap of appeltaart, maar genieten doe je er net zo van.
Het oog wil natuurlijk ook wat, dus nu in de vorm van een in laagjes opgebouwde trifle:


U heeft nodig voor een smakelijke 'appeltaart' trifle:

  • 1 appel
  • 2 á 3 el gedroogde cranberries
  • 1 portie (40g) fijne of grove havermoutvlokken
  • Oatly plantaardige havermelk (of gewone melk)
  • Kaneelpoeder
Optioneel:

  • 1 el maple syrup (of honing)
  • 1 tl fijn gemalen pindakaas

En zo maak je hem:
  1. Doe de havermout in een bakje en schenk er een beetje havermelk bij. Hoe fijner de havermout, hoe 'pappiger' de uiteindelijke structuur, dus kies wat je lekker vindt. Havermelk is heel vol van smaak en geeft de havermout een extra romige structuur, maar gewone melk of zelfs water also does the job (wel minder lekker, bij deze ben je gewaarschuwd).
  2. Doe de havermout in de magnetron voor 1 minuut op 600 Watt. Of gebruik een pannetje, maar dat doe ik niet want waarom moeilijk doen als het ook makkelijk kan.
  3. Snijdt een appel in kleine blokjes van ongeveer 1 cm. Ik schil de appel niet, maar dat kan natuurlijk wel.
  4. Schep een laagje havermout in een glas. Leg hier bovenop ongeveer 1/3 van de appelblokjes en 1 el gedroogde cranberries. Strooi een beetje kaneel bovenop het fruit.
  5. Herhaal de vorige stap drie keer, zo krijg je mooie laagjes van havermout, appel en cranberries.
  6. Als je dat lekker vindt kun je nu extra toppings toevoegen. Ik doe zelf 1 tl pindakaas over het bovenste laagje. Niet helemaal classic appeltaart, maar... pindakaas. :)
  7. Om het geheel iets zoeter te maken kun je een klein beetje maple syrup of honing over de trifle doen, maar net wat je in huis hebt.

Nou daar heb je hem hoor, je feestelijke appeltaart trifle ontbijtje. Een klein beetje warm, zoals een echte appeltaart natuurlijk ook het lekkerst is, en met de heerlijke combi van appel en kaneel. 

Ga jij deze ook proberen?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

|